3 excuses ontkracht: gezond eten en koken hoeft niet duur te zijn

Het is een hardnekkig cliché: gezonde en verse producten in de koelkast én elke dag een voedzaam gerecht op het menu, het is een dure manier van leven. Maar gezond eten en koken hoeft helemaal niet zon grote hap uit het budget te zijn.

U hebt het excuus wellicht ook al eens gebruikt: gezond eten kost veel tijd en geld. Maar gezond, lekker én goedkoop eten en koken hoeft helemaal niet duur te zijn. Een paar veelgehoorde excuses ontkracht.

Excuus 1: hoe verser, hoe duurder
Hoewel dat idee nog steeds erg leeft, is het tegendeel waar. Kant-en-klare producten zijn meestal duurder dan verse levensmiddelen. Aardappelen kopen en ze zelf schillen is een goedkopere optie dan bijvoorbeeld pureebereidingen kopen. Hetzelfde geldt voor wortelen: koopt en raspt u ze zelf, dan komt u een pak goedkoper uit dan een zakje geraspte wortelen uit de rekken te nemen. Én al die verse producten zitten boordevol voedingsstoffen die we allemaal nodig hebben. Goedkoper dus, maar ook gezonder.

Excuus 2: huismerken zijn minderwaardig
Producten van A-merken zijn duurder, maar daarom niet kwalitatiever dan hun huismerkvarianten of de witte producten. Belangrijk om weten is dat de meerprijs vooral het gevolg is van marketing, reclame en knap ogende verpakkingen. En is het niet de inhoud die primeert op de vorm?

Excuus 3: er zijn altijd nog voedingssupplementen
Wie vaak fastfood en suikerrijke snacks eet, compenseert het tekort aan voedingsstoffen en vitaminen vaak met voedingssupplementen. Maar die kunnen slechte eetgewoonten niet zomaar opvangen. Bovendien kosten dergelijke pillen en poedertjes heel veel geld en is het mits een uitgebalanceerd voedingspatroon en een gezond gestel totaal overbodig.

Waar voor je geld: tips en tricks

  • Drink kraantjeswater in plaats van water in flessen te kopen. Het is goedkoper en even gezond. Je kan je glas water zelf pimpen door er een citroenschijfje of enkele muntblaadjes aan toe te voegen.
  • Kies voor seizoensgroenten en Het aanbod is dan vaak groter, waardoor de prijs ook lager ligt. Bovendien brengt u zo automatisch variatie in uw menu.
  • Koop yoghurt aan in grotere literverpakkingen, die zijn goedkoper dan kleine potjes. Kies voor goedkopere natuuryoghurt en breng eventueel zelf op smaak met verse stukken fruit.
  • Volkoren brood is gezonder én je komt er doorgaans wat langer mee toe. Het verzadigt immers sneller dan wit brood en levert meer voedingsvezels.
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , ,