Door deze misverstanden eten uw werknemers niet gezond

Motivatie, of liever het gebrek eraan, is niet de enige reden waarom mensen vaak naar ongezond voedsel grijpen. Heel vaak hebben ze verkeerde ideeën over gezonde voeding en de haalbaarheid ervan. Dit zijn de vaakst voorkomende misverstanden. 

Ik heb het te druk om gezond te eten

Gezond eten begint bij planning en organisatie. Door in het weekend uw maaltijden te plannen en porties te koken om in te vriezen bijvoorbeeld, zult u tijdens uw werkweek minder tijd verliezen.  Niet alles hoeft bovendien vers te zijn: ingevroren groenten behouden heel wat van hun voedingstoffen.

Ik heb daar geen wilskracht voor

Wilskracht helpt om een gezonde levensstijl aan te nemen, maar ook wilskracht kunt u leren. Probeer niet te veel in één keer te veranderen, maar pas uw levensstijl beetje bij beetje aan. Begin bijvoorbeeld met het voornemen elke dag een gezond ontbijt op tafel te zetten.

Ik wil geen lekkere dingen opgeven

Gezond en lekker zijn niet in tegenspraak met elkaar. Er zijn heel wat heerlijke desserten die perfect passen in een evenwichtige voeding. Af te toe zondigen mag, maar elke dag iets zoets levert op jaarbasis een enorme stapel op.

Een maaltijd overslaan helpt me afvallen

Door maaltijden over te slaan zet u uw lichaam in hongermodus en vertraagt uw verbranding. Laat niet meer dan vier uur tussen de hoofdmaaltijden. Zo krijgt u geen honger en overeet u zich niet bij de volgende maaltijd.

Ik mag niets eten tussen de maaltijden

Twee of drie tussendoortjes per dag doen u meer goed dan u denkt. U zult minder de neiging hebben om te schransen tijdens de hoofdmaaltijden. Kies wel voor een gezonde snack: fruit, magere yoghurt, …

Ik eet vegetarisch, dus gezond

Vegetarische voeding garandeert niet dat u minder calorieën binnenkrijgt. Het hangt ervan af waar u uw vlees en vis door vervangt. Sommige vleesvervangers en kazen bevatten erg veel vet.

Lightproducten bevatten minder vet, dus mag ik er meer van eten

‘Light’ betekent dat een product een lager vetgehalte bevat, maar daardoor is het nog niet per se gezond. Het kan nog altijd veel zout, suiker, cafeïne of alcohol bevatten.

Ik beweeg veel, dus mag ik meer eten

Sporten helpt om calorieën te verbranden, maar dat betekent niet dat u kunt eten wat u wil. Probeer uw calorie-inname dus gelijk te houden en blijf uitgaan van een evenwichtig en gezond voedingspatroon.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , ,