Een goed ontbijt voor een werkdag vol energie

Of uw medewerkers nu werken met het hoofd of met de handen, een goed ontbijt is onmisbaar om aan de dag te beginnen. Om in de voormiddag een knagende honger of een lichte flauwte te vermijden, kan een goed ontbijt hen helpen. Onder meer het Nutrition Information Center geeft enkele tips: 

  • Mensen slaan te vaak het ontbijt over. En doorgaans wordt er te snel, te licht en te zoet ontbeten. Melkproducten en fruit komen te weinig aan bod.
  • Een goed ontbijt levert een deel van alle nodige voedingsstoffen: een glas melk voor calcium, een volkorenboterham of muesli voor voedingsvezels.
  • Heeft u echt geen trek voor tien uur ’s morgens? Drink dan een glas water meteen na het opstaan. Eens gewassen en gekleed krijgt u misschien toch nog trek in een ontbijt.
  • Eet ’s avonds niet te laat en te veel. Dat kan uw trek in een ontbijt verstoren en er zelfs voor zorgen dat u slecht slaapt.
  • Een smoothie of groentesap levert u een pak vitamines en mineralen die toch vlot binnengaan.
  • Met brood kunt u heel veel variëren. Neem bij voorkeur bruin of volkorenbrood en vermijd koffiekoeken, croissants, koekjes, wafels en gebak.
  • Broodbeleg is meer dan confituur en choco. Houdt u van zoet, volg dan het half-en-halfprincipe. Eet de helft van uw boterhammen met hartig beleg, de andere helft met zoet.
  • Ga uit van één laag beleg, één eetlepel hartig smeerbaar beleg of één koffielepel zoet beleg voor twee sneden brood.
  • Kies eerder magere vleeswaren zoals kippenfilet, kalkoenham, gekookte ham, rosbief, rauwe ham en rookvlees. Gerookt vlees is wel rijk aan zout.
  • Geef de voorkeur aan magere kaassoorten van minder dan 20g vet per 100 gram en verse kazen zoals plattekaas, cottage cheese en ricotta.
  • Een roerei of gekookt eitje mag ook regelmatig bij het ontbijt.
  • Ontbijtgranen zorgen voor de nodige afwisseling, zolang er niet te veel suiker, chocolade, honing, gedroogd fruit of noten aan zijn toegevoegd. Lees altijd de ingrediëntenlijst of voedingswaardetabel op de verpakking om verborgen suikers te ontdekken. Havermout en muesli zonder toegevoegde suiker is een zeer goede optie.
  • Snelle alternatieven zoals een ontbijtreep of ontbijtkoek zijn erg populair, maar eenzijdig en ongezellig.
  • Probeer sowieso melk, yoghurt, plattekaas en fruit aan uw ontbijt toe te voegen.
  • Lukt het uw werknemers ’s morgens niet om de tijd te nemen voor het ontbijt? Dan kunnen ze ’s avonds al de ontbijttafel klaar zetten of de avond voordien hun ontbijtpakket maken. Eventueel eten ze dan (een deel van) het ontbijt onderweg (zoals op de trein) of op het werk.
  • Organiseer af en toe ontbijtvergaderingen en voorzie gezonde voeding. Zo geeft u uw medewerkers inspiratie voor een gezonde start.
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , ,