Hoe herken en voorkom je een burn-out?

Zowat 1 werknemer of zelfstandige op 10 heeft af te rekenen met acute psychische vermoeidheid of burn-outklachten. Hoe kan je dit voorkomen?

Een studie van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) uit 2013 toont aan dat 9,6% van de werknemers en 10,2% van de zelfstandige ondernemers in Vlaanderen met acute vermoeidheid kampt. Een burn-out loert om de hoek.

Wat zegt de studie nog?

  • Bij de mensen jonger dan 30 heeft 7,5% van de werknemers burn-outklachten. Bij de 50-plussers is dat meer dan 10%. De kans op klachten stijgt dus met de leeftijd.
  • Burn-outklachten bij werknemers komen vaker voor bij vrouwen (10,1%) dan bij mannen (9,1%).

Oorzaken

De oorzaken van deze klachten kunnen heel wat richtingen uitgaan. Een hoge werkdruk en emotionele belasting zijn echter belangrijke parameters.

Hoe herken je de eerste symptomen?
De volgende symptomen of elementen kunnen tekenen zijn dat iemand op weg is naar een burn-out.

  • concentratiestoornissen
  • neiging om zich af te zonderen
  • het gevoel hebben geleefd te worden
  • weinig enthousiasme
  • prikkelbaarheid
  • geen zin om aan de dag te beginnen
  • te veel werk en te hoge tijdsdruk
  • het gevoel hebben geen zinvolle bijdrage te leveren
  • zich vervelen op het werk
  • een lage eigendunk, veel twijfelen aan zichzelf
  • heel emotioneel zijn
  • lichamelijke problemen, zoals vermoeidheid, spierpijn, slaapproblemen …


Voorkomen

Zowel werknemers als werkgevers kunnen initiatieven nemen om een burn-out te voorkomen. Werkgevers hebben dat vlak trouwens een wettelijke verplichting om maatregelen te nemen. Zonder exhaustief te willen zijn, geven we hierbij alvast enkele tips.

  • Voor de werknemer:
    • Wees niet te perfectionistisch: leg jezelf en anderen realistische verwachtingen op.
    • Denk niet dat je onmisbaar bent
    • Ontspan jezelf regelmatig
    • Luister naar je lichaam
    • Zorg voor voldoende beweging
    • Eet gezond
  • Voor de werkgever (los van de wettelijke verplichtingen):
    • Besteed veel aandacht aan interne communicatie.
    • Praat met je mensen als je een probleem vermoedt.
    • Volg je medewerkers van kortbij op.
    • Laat conflicten niet aanslepen.
    • Zorg voor een goede sfeer op het werk.
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , ,