Kennen uw werknemers de voedingsdriehoek?

Iedereen weet wel dat gezond eten en voldoende bewegen belangrijk is, maar wat en hoeveel, dat is al moeilijker. De actieve voedingsdriehoek geeft u een idee van wat u dagelijks zou moeten eten om voldoende voedingsstoffen in te nemen en hoeveel u per dag moet bewegen. 

De actieve voedingsdriehoek bestaat uit 9 groepen: 1 groep lichaamsbeweging, 7 groepen met essentiële voedingsmiddelen en de restgroep. Hoe groter de groep, hoe meer u nodig hebt van de voedingsmiddelen die erin zitten. Het is daarbij belangrijk dat u dagelijks kiest uit de 7 essentiële voedingsgroepen zodat u alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt.

De 7 groepen, van de grootste naar de kleinste: 

  1. Lichaamsbeweging
  2. Water: minimum 1,5 liter per dag of het lichaamsgewicht gedeeld door 30. (voor iemand van 60 kilo dus 2 liter water). Water geniet de voorkeur, maar ook koffie, thee en light frisdranken worden aanbevolen.
  3. Graanproducten en aardappelen: 55% van onze voeding zou afkomstig moeten zijn van koolhydraten. Afhankelijk van uw leeftijd, geslacht en hoe actief u bent, hebt u meer of minder nodig. De aanbeveling varieert daardoor van 5 tot 12 sneden brood en van 3 tot 5 gekookte aardappelen per dag.
  4. Groenten: 300 gram per dag wordt aanbevolen. Dit kan ook als tussendoortje of met groentesoep. Probeer zo veel mogelijk seizoensgroenten te eten. Ook diepvriesgroenten behouden veel goede voedingsstoffen.
  5. Fruit: dagelijks liefst 250 tot 375 gram fruit, in de praktijk dus 2 of 3 vruchten.
  6. Melkproducten en met calcium verrijkte sojaproducten: 3 tot 4 glazen magere of halfvolle melk per dag en maximum 1 of 2 sneetjes kaas zijn nodig om aan uw calciumbehoefte te voldoen.
  7. Vlees, vis, eieren en vervangproducten: 100 gram per dag is voldoende. Vleesvervangers combineert u best met verschillende plantaardige eiwitbronnen, melkproducten of ei. Plantaardige levensmiddelen leveren wel geen vitamine B12 en bevatten minder ijzer.
  8. Smeer- en bereidingsvet: Een mespunt smeervet (ongeveer 5 gram) per snede brood en één eetlepel (max. 15 gram) bereidingsvet per persoon voor de warme maaltijd volstaan.
  9. De restgroep: het topje van de actieve voedingsdriehoek, bevat voedingsmiddelen die niet noodzakelijk zijn in een gezonde voeding. Ook ‘sedentair gedrag’, te lang neerzitten, zit in de restgroep.

Er bestaan heel wat materialen (affiches, postaartjes, brochures, …) van de actieve voedingsdriehoek die u kunt gebruiken om uw medewerkers te leren over wat en hoeveel ze moeten eten en bewegen om gezond te zijn. Op de website www.vigez.be kunt u deze downloaden.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , ,