Meer bewegen als zelfstandige of thuiswerker

Bent u zelfstandige met een eigen kantoor of doet u regelmatig aan thuiswerk? Ook dan is het belangrijk om tijdens de werkdag voldoende te bewegen.

Bewegingstussendoortjes georganiseerd door het bedrijf? Lunchwandelen met de collega’s? Prima manieren om tijdens de werkdag voldoende te bewegen. Maar als je als zelfstandige alleen in je kantoor zit, schieten deze gezonde moves er al eens bij in. Net zoals bij thuiswerkers. Deze eenvoudige tips helpen je om tijdens de werkdag regelmatig te bewegen.

  • Moet je veel telefoneren? Gebruik dan een mobiele telefoon en wandel in het rond terwijl je belt. Al wandelend kom je meestal op betere ideeën en is je geest scherp. Maak er een gewoonte van en je zal nooit meer anders willen.
  • Als zelfstandige of thuiswerker gebeurt er veel via mail. Is er een collega of partner die in de buurt aan het werk is? Spreek dan af om kort iets te bespreken. Zie het wandelen als een korte break. Bovendien onderhoud je op die manier je sociale contacten. Af en toe je collega’s of klanten in eigen persoon zien is beter dan enkel mailen of bellen.
  • Is er een tuin, plantsoen of park in de buurt waar je aan het werk bent? Ga er dan tijdens de middag even naartoe. Het is beter dan snel je lunch aan je pc naar binnen werken. Het houdt je in beweging, geeft frisse ideeën en wie weet wie kom je tegen tijdens je wandeling? Goede contacten zijn altijd welkom!
  • Haal regelmatig een glas water. Dat zorgt er ook voor dat je voldoende water drinkt (ook gezond!) en je doorbreekt op die manier het lange stilzitten. Neem vooral niet de kortste weg.
  • Bereid je een meeting voor? Blijf dan niet stokstijf aan je bureau zitten. Neem een papier met korte aantekeningen in de hand en wandel wat door je kantoor (of verder). Een ideaal moment om even met je schouders te rollen en je spieren te ontspannen.
  • Maak gebruik van aanmoedigende apps die je waarschuwen als je te lang stilzit. Klinkt absurd? Het is de moeite waard om het te proberen. Na een tijdje wordt het een echte uitdaging om dagelijks voldoende te bewegen. Ook een stappenteller kan een handig hulpmiddel zijn.
  • Sommige dagen zijn drukker dan andere. Heb je geen tijd voor dat ommetje ‘s middags? Probeer dan toch om het half uur even van houding te veranderen. Dat kan met eenvoudige stretchoefeningen voor onder meer schouders en bovenrug.
  • Tot slot: investeer in ergonomisch bureaumateriaal. Een goede houding tijdens het werken is niet te onderschatten. Een beweeglijke stoel, zitbal of verzetbare tafel? Kijk wat bij je past en test vooral eerst goed uit. Je slijt tenslotte toch wel ettelijke uren in je kantoor.
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , , ,