Tips voor het bedrijfsrestaurant

In een recent Nederlands onderzoek vond zo’n 70 procent van de respondenten dat hun baas enkel gezonde voeding zou mogen aanbieden in de bedrijfskantine. Ook voor u als werkgever heeft dat heel wat voordelen.

Het aanbieden van gezonde en evenwichtige voeding helpt uw werknemers niet alleen obesitas in te dijken, maar levert hen ook een beter concentratievermogen op. En dus betere werkprestaties. Een op de drie mensen vindt dat ze een te groot gebrek aan zelfbeheersing hebben om enkel nog gezond te eten, en nog eens een derde vindt ongezond eten gewoon veel te lekker om te laten staan. Met een gezond bedrijfsrestaurant helpt u hen een stuk vooruit in hun goede voornemens.

  • Bied een standaardaanbod aan met een gezonde warme maaltijd, vegetarisch gerecht, salade en soep. Ga uit van de voedingsaanbevelingen voor een goede verhouding: ½ groenten, ¼ aardappelen, rijst of pasta en ¼ vlees, vis of vleesvervanger.
  • Serveer minder gefrituurde snacks en gerechten.
  • Verleid uw medewerkers tot de beste keuze. Leg gezonde producten prominent in beeld en serveer ze op een mooi bord of schaaltje. Snoep, vettige producten en zo meer legt u wat meer op de achtergrond.
  • Zorg voor voldoende aanbod van groente en fruit. Niet alleen in de kantine, maar bijvoorbeeld ook op de vergadertafel.
  • Een saladbar met verse groenten en slaatjes trekt dikwijls heel wat liefhebbers.
  • Heel wat groenten (aubergine, courgette, paprika, venkel, asperge…), worden extra lekker door ze te grillen, terwijl dat een heel gezonde bereidingswijze is.
  • Vervang mayonaise en vetstoffen als smeersel door een groentetapenade of groentepuree, bijvoorbeeld wortel- of auberginetapenade of kikkererwtenpuree (hummus).
  • Houd in de bereiding van de gerechten rekening met gezonde alternatieven. Vermijd vet, zout en suiker, bijvoorbeeld in de vorm van zware of zoete sauzen.
  • Geef bij de warme schotels altijd de mogelijkheid om de saus weg te laten of apart te serveren. Of nog bezig: kies voor magere sauzen.
  • De meeste bedrijfsrestaurants bieden ook belegde broodjes aan. Voor een gezonde keuze kiest u best een bruin broodje met groenten.
  • Bied ‘puur’ beleg zoals kipfilet, rosbief, ham, gerookte zalm of magere kaas in plaats van tonijnsla, kip curry of een ‘smos’ met mayonaise.
  • Denk erom dat een (stok)broodje overeenkomt met zes boterhammen. Voorzie dus ook gewone boterhammen in het aanbod.
  • Geef de menukaart een gezondere uitstraling: maak bijvoorbeeld aantrekkelijke omschrijvingen van gezonde gerechten. Een ‘meergranen triangel met huisgemaakte pesto, rucola en kaas’ klinkt aantrekkelijker dan een ‘broodje kaas’.
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , , , ,