Zo begint u energiek en fris aan een nieuwe werkdag

Voor een zelfstandige die heel wat uren klopt, lijken een goeie nachtrust en een uitgeslapen gevoel s morgens soms ver weg. Nochtans is een frisse en energieke start van de werkdag van onschatbare waarde.

Een regelmatig slaappatroon

Om ’s morgens met een uitgerust gevoel aan uw dag te kunnen beginnen, moet er uiteraard in de eerste plaats een goeie nachtrust aan zijn voorafgegaan. De ene nacht is de andere niet, maar u kan wel zelf een regelmatig slaappatroon ontwikkelen. Probeer ’s avonds ongeveer op hetzelfde uur te gaan slapen en zet ook de wekker elke ochtend op hetzelfde tijdstip. Maak van de slaapkamer een zo donker mogelijke plek en neem geen laptop of tablet mee in bed. Best is om die een half uur voor u gaat slapen volledig af te sluiten.

Weersta aan de snooze-knop  

Het is ongetwijfeld een van de populairste functies op smartphones of moderne wekkers: de snooze-knop. Handig toch, denken we dan, de wekker nog even uitstellen en nog een kwartiertje verder slapen. Alleen kunt u in die korte tijdspanne niet meer in een gezonde, diepe slaap komen en hebben die paar minuten dus eigenlijk geen enkel nut. Integendeel, u verhoogt de kans dat u zich ’s morgens nog méér moet haasten en toch weer vermoeid en boordevol stress aan uw dagtaken begint. Wél een nuttige oplossing is om iets vroeger op te staan dan nodig is. Zo gunt u zichzelf de tijd om op een rustige manier wakker te worden en op te staan, te douchen, ontbijten en zelfs nog even de krant door te nemen. Door meer te genieten van ochtendrituelen, voelt u zich als vanzelf energieker.

Ontbijten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat mag dan intussen wel een ingeburgerde kennis zijn, heel wat mensen slaan het ontbijt door tijdsgebrek ’s morgens nog steeds over. Nochtans zorgt een goede ontbijtgewoonte ervoor dat u energiek aan de dag kan beginnen. Neem de tijd voor een gezond en voedzaam ontbijt en eet ook op het juiste tijdstip: vlak na het opstaan. Zo zet u uw metabolisme meteen aan het werk.

Een actieve start

Nog moe zijn en toch bewegen, het klinkt tegenstrijdig maar is eigenlijk heel effectief. Een uur vroeger opstaan om kilometers te joggen of baantjes te trekken in het zwembad kan wel, maar is voor veel zelfstandigen niet haalbaar. Het hoeft ook niet: een tiental minuten bewegen ’s morgens maakt al een wereld van verschil. Een paar sit-ups of een korte wandeling in de buitenlucht en u voelt zich meteen al een pak frisser, ook als u er in eerste instantie tegenop keek. Nog een verkwikkende douche achteraf en laat de werkdag maar beginnen.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , ,