Altijd en overal bereikbaar, ook op vakantie?

Mijn werkgever beschouwt vakantie als heilig. Werknemers worden onder geen enkel beding gestoord of verwacht te werken tijdens hun vakantie. Klinkt mooi, maar is dat overal zo?

Niet storen alstublieft!
Vakantie? Dan trekken we letterlijk de stekker eruit. Geen mails, geen telefoontjes. 48% van de werknemers zegt dat hun werkgever hier oog voor heeft. Twee op drie werknemers wil niet gestoord worden tijdens hun vakantie. 32% geeft echter aan dat de werknemer hier onvoldoende rekening mee houdt en heeft het gevoel altijd en overal bereikbaar te moeten zijn.

Verwachtingen werkgever
De opmars van de mobiele technologie en de smartphone heeft ervoor gezorgd dat we altijd en overal beschikbaar zijn. Vlot voor het werk, maar het creëert soms wel een vanzelfsprekendheid om dag en nacht beschikbaar te zijn. Mag een werkgever dat verwachten?

Verantwoordelijkheid werknemer
Daar staat tegenover dat werknemers ook zelf een beetje verslaafd zijn aan hun smartphone, tablet of laptop. Wie checkt niet nog eens wat later op de avond of dat antwoord op die mail er al is? Ook werknemers kunnen hier hun eigen verantwoordelijkheid opnemen.

Theorie en praktijk
Natuurlijk is het dat arbeidscontract dat bepaalt wanneer en waar werknemers ter beschikking staan van de werkgever. Of hij nu een gsm of tablet ter beschikking krijgt van de werkgever of niet, het is het arbeidscontract dat van kracht is. Dat is althans de theorie. Want in de praktijk rekent u als werkgever misschien op permanent contact via smartphone, tablet of pc?

Duidelijke afspraken
Het is aangewezen dat werkgever en werknemer hierover met elkaar in dialoog gaan. Maak duidelijk afspraken over wat op dit vlak verwacht wordt.

Vrijheid voor werknemers?
Lassen we voor ons welzijn een algemeen verbod in om ‘s avonds mails te beantwoorden? Sommige werknemers werken beter op kantoor van negen tot vijf, voor anderen is dat op onregelmatige uren, thuis of op verplaatsing. Ieder doet wat hij wil. Is er een stilzwijgend akkoord dat werknemers 24 op 24 bereikbaar moeten zijn, staat het goed om rond middernacht nog op een mail te reageren? Dan kan u als werkgever toch beter de zaken eens herbekijken

 


Lees ook de andere resultaten uit het Delta Lloyd Life gezonderzoek.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , ,