Wordt overgewicht de nieuwe norm?

De helft van de Belgen weegt te veel. Zien we binnenkort overgewicht als de nieuwe norm?

Leeftijdscategorie

De cijfers liegen niet: 49% van de Belgen weegt te veel (BMI>25). In de leeftijdscategorie 50-64 jaar gaat dit zelfs om 68%. Bij de groep 35-49 jaar is dat 48%, de 18-34-jarigen houden het op 33%. Laaggeschoolden maken meer kans op gewichtproblemen (58%), tegenover 43% bij de hoger opgeleiden.

BMI berekenen

De index wordt berekend door het gewicht (in kilo’s) te delen door de lengte (in meters) in het kwadraat. Een man van 1,80 meter die 80 kilogram weegt, heeft dus een BMI van 24,7.

Het resultaat van deze berekening wordt gebruikt als een graadmeter voor onder- en overgewicht bij volwassenen. De categorieën:

  • BMI lager dan 18,5: ondergewicht
  • BMI tussen 18,5 en 25: normaal gewicht
  • BMI tussen 25 en 30: overgewicht
  • BMI hoger dan 30: zwaarlijvig


Gezondheidsrisico’s

Een maatje meer, wat geeft het? Je goed in je vel voelen is toch net zo belangrijk? Een feit blijft dat overgewicht wel degelijk een negatieve invloed heeft op onze gezondheid. Mensen met overgewicht (BMI > 25) hebben bijvoorbeeld meer kans om diabetes type 2 te krijgen. Bovendien is overgewicht een risicofactor voor onder meer hart- en vaatziekten.

leefstijl.nl.art6

 

Lekker én gezond?

30% vindt dat lekker eten meestal ook ongezond is. 29% vindt dat gezond koken ook nog eens te veel tijd vraagt. Nochtans zijn heel wat gezonde gerechten in pakweg twintig minuutjes klaar. Aanschuiven in de frituur neemt doorgaans meer tijd in beslag. Een tip voor mensen met weinig tijd: maak tijdens het koken eten voor meerdere dagen en vries porties in. Kleine restjes kan je meenemen naar het werk. Ook diepvriesgroenten zijn gezonder dan kant-en-klaar. De hedendaagse kookprogramma’s, food blogs en eetbijbels tonen aan dat de combinatie gezond en saai totaal achterhaald is.

Beweeg!

Naast gezond eten is ook bewegen belangrijk. De actieve voedingsdriehoek, die je vertelt hoe je dagelijks gezond kan eten, heeft niet voor niks een bewegingslaag. Per dag beweeg je best minstens een halfuur. Dat moet niet altijd intensief sporten zijn. Ook door dagelijks 10.000 stappen te zetten kan je de beweegnorm halen. Doe kleine boodschappen met de fiets, stap een halte eerder af op weg je werk, parkeer je auto wat verder en doe een stuk te voet.

Gezonde omgeving

Hebben we het allemaal zelf in de hand? Er moet natuurlijk ook een omgeving zijn die uitnodigt om gezond te eten en voldoende te bewegen. Hoe gezond is de automaat op het werk? Is er groen in de buurt voor een lunchwandeling? Zet het bedrijf in op fikse fietsvergoedingen? Of waarom organiseert de werkgever geen sessie voedseletiketten leren lezen? Ongetwijfeld verrassende resultaten!

Onderzoek

De resultaten besproken in dit artikel komen uit het Nationaal Gezonderzoek 2015 van Delta lloyd Life. Klik hier voor meer informatie.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , , , , , ,