Zo gaat u het beste om met persoonlijke problemen van werknemers

Uw medewerkers zijn mensen, van vlees en bloed. En dus kan het gebeuren dat ze in hun privéleven met problemen kampen. Misschien heeft hun persoonlijke situatie zelfs een invloed op het werk dat ze verrichten. Hoe gaat u daar het beste mee om?

Lage drempel

U blijft in de ogen van uw werknemers ‘de baas’ en het is niet altijd even gemakkelijk voor medewerkers om in te schatten of ze met persoonlijke vragen of problemen bij hun baas terechtkunnen. Maak daarom de drempel zo laag mogelijk en laat preventief weten dat ze bij u terecht kunnen als ze ergens mee zitten.

Signalen herkennen

Niet iedereen praat open over zijn of haar privéleven, zeker niet als er problemen zijn of wanneer iemand het even moeilijk heeft. Ook al uit iemand zich niet in woorden, er zijn nog heel wat andere signalen waaraan u kan merken dat er iets scheelt. Misschien valt het u op dat iemand veel stiller is en meer teruggetrokken dan normaal, vaker te laat komt of vroeger naar huis moet of maakt hij of zij fouten die u niet van die persoon gewend bent. Het zijn maar een paar voorbeelden van signalen die u als werkgever kan oppikken en kan aanhalen als reden voor een persoonlijk gesprek. 

Ga het gesprek aan

Een gesprek blijven uitstellen of een afwachtende houding aannemen heeft geen zin. Vaak zijn werkgevers bang om bemoeizuchtig over te komen, maar in de realiteit vinden werknemers het net heel fijn als hun leidinggevende zich menselijk opstelt en oprecht begaan is met de mensen die voor zijn bedrijf werken. Het kan uiteraard ook gebeuren dat iemand liever niet over zijn of haar privéproblemen wil praten. Geef dan zeker aan dat u merkt dat het werk eronder lijdt en dat het u daarom beter lijkt om het daar toch even over te hebben.

Informeel kader

Zorg ervoor dat jullie tijdens het gesprek in een aparte ruimte zitten, met de deur dicht. Zo toont u dat u respect heeft voor de privacy van uw werknemers en discreet kunt omgaan met persoonlijke informatie. Creëer een informele sfeer, geef aan dat men in vertrouwen en vrijuit kan praten. Toon oprechte interesse en luister naar wat uw werknemer vertelt. Help hem of haar eventueel om naar een oplossing te zoeken.

Grenzen stellen

Voor u als werkgever of manager is het natuurlijk belangrijk dat persoonlijke problemen van werknemers hun werk niet of zo weinig mogelijk beïnvloeden. Ook loert soms het gevaar dat andere werknemers, collega’s, erin meegesleurd worden. U kunt als baas niet alles oplossen en moet ook uw grenzen durven stellen. Soms is het nodig om door te verwijzen naar een bedrijfsarts of –psycholoog. Maar maak ook dan een nieuwe afspraak met de werknemer, om zo op de hoogte te blijven van de situatie en uw interesse duidelijk te maken.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , ,