8 tips voor een deugddoende nachtrust

Te veel rond je oren? Lig je ’s nachts te woelen en je dag te overlopen? Dan geven wij graag tips om die nachtrust een ferme boost te geven!

Goede inrichting slaapkamer

Goed slapen begint met een juist ingerichte slaapkamer. Zorg voor een rustige inrichting van je slaapkamer. Schreeuwerige muren zijn uit den boze. Koop een goed kussen en een goede matras. Hou je bed om te slapen en te vrijen. Tv-kijken of smartphone checken onder de lakens? Killer! Je wekker zet je uit het zicht, anders staar je toch maar naar de minuten die voorbijtikken.

Weg met cafeïne en nicotine

Na het eten een koffietje? Als je gevoelig bent voor cafeïne laat je dit beter voor wat het is. Het kan het inslapen bemoeilijken. Er wordt zelfs gezegd om je laatste shot cafeïne te nemen ten laatste om 16 uur in de namiddag. Ook die sigaret laat je beter. Nicotine heeft een oppeppend effect en van die drang naar je sigaret word je overigens alleen maar onrustig.

Vaste uren

Ga elke avond rond hetzelfde tijdstip slapen. Sta ook elke ochtend op hetzelfde uur op. Hou je aan die regelmaat, ook tijdens het weekend en vakanties. Leer jezelf op dat vlak kennen. Hoeveel uur slaap heb je nodig? Ben je een ochtend- of een avondmens?

Verduisterde kamer

Koop goede gordijnen die de slaapkamer volledig verduisteren. Een lichtstraal die binnenvalt kan je immers het gevoel geven dat het dag is en uit je slaap halen.

Frisse lucht

De juiste kamertemperatuur is belangrijk. Wetenschappers zeggen dat je bij 18 graden het beste slaapt. Het raam op een kiertje zetten is prima, maar tijdens barre wintermaanden moet je natuurlijk in gaten houden dat je het niet té koud krijgt, ook dat verstoort de nachtrust.

Bewegen en eten op juiste tijdstippen

Regelmatig bewegen verbetert de nachtrust, maar sport niet té laat. Sporten geeft je adrenalinepeil een boost. Het duurt een tijdje voor dat gevoel voorbij is en je je slaperig begint te voelen. Hetzelfde geldt voor eten. Te laat eten doet je spijsverteringssysteem geen goed, waardoor je in bed last kunt krijgen van oprispingen.

Avondritueel

Klinkt dit wat kinderachtig? Toch is een avondritueel ook voor volwassenen van groot belang. Bedenk een avondritueel op maat. Zet een uur voor je gaat slapen de televisie uit en neem een warm bad. Zo geef je je lichaam de kans om offline te gaan en zich klaar te maken voor de nacht.

Bye bye slaapmutsje

‘Een slaapmutsje’ lijkt een goed idee, maar dat is het niet. Je slaapt goed in, maar daarna houdt die borrel je enkel wakker. Kruidenthee is een goed alternatief. Tegenwoordig is thee drinken het nieuwe wijnproeven. Je bent meteen ook helemaal mee!

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , ,