Doet u mee aan ‘No Talk Tuesday’?

Vroeger naar kantoor om indruk te maken op baas of collega’s? De reden om de werkdag vroeger te beginnen ligt elders. De stille ochtenduren laten toe meer werk te verzetten. Waarom dan niet meer stilte creëren op de werkvloer met ‘No Talk Tuesday’? De meerderheid van de werknemers is immers voorstander (66%).

Ongestoord werken
Wanneer wordt het meeste werk verzet? Om halfacht ’s ochtends of na de werkuren. Waarom? Dan word je niet gezocht. Want wees eerlijk, wanneer was de laatste keer dat je meerdere uren na elkaar ongestoord kon werken aan een project? De kans is groot dat er ook vandaag een collega binnenvalt voor een vraag of dat er een vergadering gepland is.

Nood aan stilte?
Dus waarom geen ‘No Talk Tuesday’? Op dinsdag wérken we. Geen geklets, te lange vergaderingen of urenlange telefoongesprekken. En waarom geen ‘No Meeting Monday’? Aan het begin van de week geen vergaderingen. Iets om vast te leggen in het beleidsplan? Dat is misschien overdreven, maar het is wel de moeite waard om af te toetsen bij uw werknemers. Wat vinden ze hiervan? Zou het ze vooruithelpen, hebben ze er nood aan?

Types werknemers
Niet elke werknemer zit hetzelfde in elkaar. De een kan zonder opkijken zijn dossier afwerken aan een druk eiland. De ander is door het minste telefoongesprek van zijn collega afgeleid. Als werkgever is het goed om werknemers zelf te laten uitzoeken wat hen het best past. Geef ze de mogelijkheid om af en toe in een stilteruimte te werken. Voorzie een plek om je even terug te trekken, alleen of voor een rustige vergadering.

Juiste materialen
Met de juiste kantoormeubelen kom je al ver. Vloerbekleding, muren, gordijnen of panelen kunnen geluid absorberen. Geluidsdichte boxen of akoestische kasten? Het helpt allemaal om het lawaai op kantoor te beperken. Zelfs planten zouden goed zijn voor een stille omgeving.

Rinkels en blieps
Stel je eens voor. Met 17 in een landschapskantoor. Dat zijn 17 computers, 17 smartphones, 17 vaste telefoontoestellen. Een nieuwe e-mail, sms, agenda alert, house ringtone van de nostalgische veertiger? Tel maar eens op aan hoeveel rinkels en blieps we dagelijks worden blootgesteld. Zet het geluid van e-mail en telefoon daarom zoveel mogelijk uit op kantoor. Voer telefoongesprekken en persoonlijke gesprekken op een acceptabel geluidsniveau of loop indien mogelijk even naar de gang.

Opperste concentratie
Laat het collega’s weten als je een belangrijke klus hebt waarvoor opperste concentratie vereist is. Loopt het toch niet zoals gepland? Dan kan je altijd nog een koptelefoon opzetten. Het geeft niet de meest sociale indruk, maar als je aangeeft waarom, dan kraait er doorgaans geen haan naar. Tenzij je koptelefoon zo luid staat dat je collega’s er zenuwachtig van worden.

Heb je een eigen kantoor? Dan is het makkelijk. Af en toe dicht, die deur!

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , ,