Megatrend 4 : Sterkere focus op gezondheid: sport en beweging zijn meer dan ooit ‘hot’

Dé nieuwjaarswens bij uitstek voor veel mensen is elk jaar opnieuw ‘een goede gezondheid’. Het moge duidelijk zijn dat er vandaag veel meer gefocust wordt op gezondheid in al haar facetten dan vroeger. Maar ook voor u als belegger biedt dit opportuniteiten.

U kunt er niet rond: in het straatbeeld duiken alsmaar meer joggers op, terwijl er al heel wat wielertoeristen waren. Ook de fitnesscentra beleven mooie tijden. Sport en beweging is meer dan ooit een aandachtspunt voor veel mensen. Meer nog, het is vaak een doel op zich geworden.

Dat beaamt ook Evert Van Meeuwen, Senior Investment Manager bij Delta Lloyd Life: “Je kan dit kaderen in de steeds groeiende aandacht voor preventie. We beseffen veel meer dan vroeger dat sporten goed is voor je gezondheid. Daarom willen ook steeds meer mensen actief aan sport gaan doen. Bovendien word je daarbij extra gemotiveerd door bepaalde apps op je smartphone. Alles is immers meetbaar: van de kilometers die je aflegt over de snelheid tot je gemiddelde hartslag en conditieniveau. Al die data zorgen voor een extra stimulans om te sporten.”

Daarnaast is de toegenomen interesse voor gezondheidsthema’s ook de bedrijfswereld niet ontgaan. Steeds meer bedrijven springen op de kar en bieden diensten of producten aan die inspelen op deze trend. Bij Delta Lloyd Life staan er in de fitnesszaal staan onder andere fietsen om te spinnen en worden er ‘s middags groepslessen gegeven, waaronder Shakuma (Afrikaanse dans-workout). Ook zijn er verschillende groepen werknemers die ‘s middags gaan joggen en er is een ‘start to run’-programma aan de gang. Er wordt ook deelgenomen aan (running) events zoals urban trails & colour run. Ten slotte worden ook andere sporten, zoals zwemmen, gesponsord voor de werknemers.

Evert Van Meeuwen: “Dit alles gaat gepaard met een nieuwe manier van denken. Zo geraken we er stilaan ook van overtuigd dat gezond eten ook echt lekker kan zijn. Verder is er een verandering in ‘lifestyle’, zeker bij jongeren. Zij hechten minder belang aan het kopen van producten, maar meer en meer aan ervaringen. De ‘experience’ wordt het belangrijkste. In dat kader zien we het consumptiepatroon van jongeren dan ook verschuiven naar meer reizen, festivals … Het bezitten is niet langer cruciaal, wel het beleven.”

Op welke manier de groeiende aandacht voor gezondheid u kansen biedt als belegger, leest u in dit artikel.


evertvanmeeuwen

Evert Van Meeuwen is de Senior Investment Officer, verantwoordelijk voor het Asset Management binnen Delta Lloyd Life. Hij werkt sinds 2006 als investerings- en financieel analist in o.a. Investment Banking bij BNP Paribas, M&A bij de Europese Commissie en als Obligatie Portfolio Manager in verzekeringen.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , , ,