Tijd voor een digitale detox?

Ping! Een nieuwe boodschap in de WhatsApp-groep. Nieuw contact op LinkedIn? Snel even kijken. Straks laptop mee naar huis om nog wat verder te werken? Een digitale detox kan deze overload voor ons brein een halt toeroepen.

Check niet meteen elke nieuwe mail
Een eenvoudige manier om aan dat digitale dieet te beginnen: stop met voortdurend je mails te checken. Maak tijd vrij om ze op specifieke tijdstippen van de dag te behandelen. Las bijvoorbeeld mailmomenten in ’s ochtends en in de late namiddag. Zo word je niet telkens afgeleid door nieuwe boodschappen.

Zet geluidjes uit
Schakel je push notifications uit. Zonder deze meldingen (mét geluid) van nieuwe berichten op smartphone of tablet wordt je leven al een pak rustiger. Ook je geluid op pc kan maar beter uit, zo word je niet telkens opgeschrikt als er een nieuwe mail binnenkomt.

Sta eens recht
Hoe meer we achter onze beeldschermen zitten, hoe minder we de neiging hebben om te bewegen. Lang stilzitten in dezelfde houding is slecht voor onze gezondheid. Steeds meer onderzoek toont immers aan dat wie een hele dag lang stilzit, meer risico loopt op onder andere hartziekten, darmkanker, diabetes en depressie. Dus loop eens langs bij die collega in plaats van 27 berichten heen en weer te sturen. Het is goed voor je gezondheid én het bevordert echt contact.

Ga regelmatig offline
Wat gebeurt er eigenlijk met ons brein als we constant van het ene medium naar het andere switchen? We scannen oppervlakkig en dat zetten we ook ‘buiten het internet’ voort. Onze concentratie vermindert, de creativiteit daalt. Het multitasken verhoogt bovendien ons stressniveau zonder dat we het beseffen. Dus wie geconcentreerd wil werken en nieuwe ideeën wil ontwikkelen, kan maar beter af en toe offline gaan.

Neem niet dagelijks je werk mee naar huis
Het klinkt misschien als een utopie, maar probeer zo weinig mogelijk je werk mee naar huis te nemen. Kan je het toch niet laten? Hou het dan binnen de perken. Bekijk één keer je mails, maar check zeker geen werkmails in je bed. Het is bovendien verstandig om twee mailboxen te hebben. Want wat zeiden ze ook alweer over business en pleasure?

Goede nachtrust
Je smartphone toch mee de slaapkamer in? Zet hem dan uit of in vliegtuigmodus tijdens het slapen. En in alle eerlijkheid: wat is er mis met een wekker?

Offline zones
Klinkt dit allemaal wat te ‘mindful’? Toch is de tijd van voortdurend online zijn passé. Zelfs bedrijven als Google bieden werknemers cursussen aan als ‘Search Inside Yourself’. En stille ruimten of tech-vrije zones zijn in opmars in bedrijven. Ook naast de werkvloer wint de digitale detox terrein. Enkele jaren geleden was wifi op hotel een must. Nu is de trend om uit te blazen op een vakantieplek waar je digitaal detoxt. Dineren mét smartphone is er uit den boze. Hoeveel likes zou dát opleveren

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook

, , , , , , , ,